duminică, 15 februarie 2009
VIRGO - Elul
FECIOARA guverneaza regiunea abdomenului, intestinul subtire si intestinul gros, lobii inferiori ai ficatului si splina. In consecinta, aspectele astrale nefavorabile Fecioarei produc peritonita, tenie, nutritie imperfecta, febra tifoida, holera si apendicita.
Simbolica
In fiecare an, cind, in perioada cuprinsa intre 23 august si 22 septembrie, Soarele parcurge cel de-al saselea semn zodiacal, Fecioara,se implineste a treia si ultima faza a anotimpului verii.
Sa nu cautam o explicatie a semnului referindu-ne la constelatia Virgo sau la steaua ei cea mai stralucitoare, Spica.
Pentru natura, incepe o etapa noua. Cel mai bine o putem intelege daca procedam la o scurta retrospectiva. In Berbec, sub focul elanului vital, mugurul a plesnit si vlastarul tinar a iesit din pamint. in Taur, infruntind proba pamintului, tinara planta s-a infipt in sol ca sa prinda radacina. Cu proba aeriana a Gemenilor, ea s-a dezvoltat apoi in aer, la nivelul ramurisului si al frunzisului. Racul a vazut, sub domnia apei, formarea semintei, care s-a dezvoltat si a inflorit in Leu, sub cel mai fierbinte soare al anului. Hemiciclul zodiacal ia sfirsit o data cu Fecioara; este incheierea acestui lung proces. Spicul s-a maturizat, acum gata de cosit: e momentul culesului, stringerea recoltei, inmagazinarea.
Recolta e un rezultat care se cintareste si se calculeaza... Cita distanta de Leu la Fecioara! Primul pune accentul pe valoare, cea de-a doua, pe eficacitate. In Leu, se naste individualitatea, simultan cu aparitia vointei si cu afirmarea Eului intr-un sentiment de autonomie, de libertate. In Fecioara, aceasta individualitate se va intari intr-un proces de desicare (grauntele trebuie sa se desprinda din spic detasindu-se din teaca); fixindu-si niste limite precise, ea se va diferentia, se va particulariza, se va reduce, se va selectiona, inconjurindu-se de o scoarta izolanta. Saracirea materiala va fi compensata de o intarire a spiritului. Si de aici se poate intelege semnificatia Fecioarei: nu mai e vorba de fecundarea materiei, ci de a spiritului. Aceasta zodie marcheaza in fapt aparitia ratiunii, cucerirea asa-numitei ratio, omul isi cauta masura in logica.
Vom mai extinde cunoasterea zodiei referindu-ne la organul-tip care ii corespunde in repartizarea valorilor "omului-zodiac": intestinele.
Or, intestinele au o functie precisa: aceea a sistemului digestiv care triaza alimentele, le alege pe cele proprii vietii, elimina deseuriie si asimileaza substantele nutritive. Asistam la procesul tipic al valorilor semnului, valori de filtru, de grila, de impletitura, de nod... Asimileaza, dar nu lasa sa treaca decit ce-i convine.
Fecioara apartine cuaternarului Pamintului si, in triunghiul zodiacal al acestui element, ocupa ultimul loc.
Primul semn, Capricornul, este de Pamint si Cardinal: pamintul rece, concentrat si despuiat din ianuarie, care primeste graunta si poarta virtual toate resursele nutritive pe care le va absorbi ea. Al doilea semn, Taurul, este de Pamint-Fix: pamintul gras, reavan si cald de mai; in plina fecunditate, el se acopera de o vegetatie inverzita si inmiresmata, daruit cu totul fortei dionisiace a primaverii. Fecioara este asadar un punct "terminus", iar noi stim ca Pamintul Mutabil este cel, secatuit de soarele estival, pe care se culca spicul cosit. E pamintul cel mai uscat, cel mai arid, steril pentru materie, dar rodnic pentru spirit. Vedem acum tot drumul parcurs de la Taur la Fecioara: daca primul se napusteste asupra obstacolului, acapareaza, ingramadeste si construieste, cea de-a doua sovaie, alege, colectioneaza, organizeaza... Elanul vital este intr-un declin evident, fortele diminueaza, formele se subtiaza, cu atit mai mult cu cit individualitatea Fecioara, cu contururile ei precise, cu limitele bine circumscrise in chinga celulei, este foarte distantata fata de participarea la armonia cosmica. Apare deci simtul slabiciunii organice, al fragilitatii, al bolii care izoleaza si limiteaza, la o faptura care nu se mai simte parte integranta din Natura. Drept compensatie pentru slabiciunea aceasta, energia disponibila se canalizeaza in sfera imateriala a inteligentei, se intelectualizeaza si isi gaseste cea mai bogata sursa in acuitatea spiritului.
O ultima viziune asupra zodiei ne-o va oferi relatia dialectica pe care o intretine cu semnul opus: Pestii. Pe linia mediana dintre polul originar si polul final, primul semn este cel mai aproape de multiplul absolut, iar cel de-al doilea, de absolutul lui Unu. Cu cit pune primul accent pe limita, pe frontiera, pe tarcul, pe centura lucrurilor si traieste intr-o lume de norme, de incadrari, de reguli si de formule..., cu atit cel de-al doilea se prezinta drept lumea nemarginitului, infinitului, virtualului, latentului, inclasabilului, insesizabilului, indefinisabilului, "inefabilului"... Stau fata in fata doua dimensiuni care specifica doua tipuri opuse: in Fecioara, biologul, aplecat peste microscop, sondeaza lumea substantelor infinitezimale; in Pesti, astronomul, de la luneta telescopului, deschide omenirii caile nesfirsite ale galaxiei. Constiinta individuala a Fecioarei se indeparteaza la maximum de "participarea mistica" la turma Pestilor. Primul semn face pe "neutrul": isi amenajeaza bariere protectoare de care vin sa se sparga valurile oceanului lumii. Cel de-al doilea face pe "cetateanul lumii" care, precum picatura de apa in mare, se impartaseste de la imensa comunitate planetara.
Planeta diriguitoare a Fecioarei este Mercur. Aceasta tutela planetara, impartita cu Gemenii, stabileste o paralela: Mercur este vecinul Soarelui dupa cum Fecioara este vecina Leului. Calitatea de Uscat conditioneaza in mare parte elementele comune semnului si planetei. Fecioara stabileste distinctii, separatii, clasamente, demarcatii, asa cum uscaciunea detaseaza partile dintr-un tot. La fel ca ceasornicul in fata pieselor detasate, ea traieste punind in valoare partile (prea adesea in detrimentul totului), ca niste obiecte cu liniile de intersectie bine delimitate, ca un in sine care isi este suficient. La rindul sau, Mercur reprezinta un proces de diferentiere a contrariilor polare: pamint-cer, intuneric-lumina, stinga-dreapta, jos-sus, in spate-in fata, trecut-viitor, subiect-obiect, feminin-masculin... iar dualitatea aceasta, evocata de caduceu, atribut al zeului Hermes, constituie conditia initiala a dezvoltarii inteligentei: despartirea de lucruri pentru a nu se mai confunda cu ele si a le vedea. Astrul este deci ca si semnul: reprimare a vietii sensibile, intelectualizare si socializare, in profitul uzantelor si al conventiilor supuse regulilor logicii; contact spiritual prin idei imbracate in cuvinte si contact material printr-un sistem de schimburi reglementate. Asa este Fecioara si asa este si Mercur, in acelasi timp zeu al gindului, al stiintei si zeu al comertului.
Se intelege deci ca, in practica, astrologul se gaseste in fata unui complex Fecioara-Mercur (Fecioara este cu atit mai reliefata, cu cit Mercur este mai puternic la nastere), la care se asociaza valorile Casei a Vl-a, omoloaga a celei de-a sasea zodii (orice ocupare planetara a acestei Case intareste valorile perechii in discutie). Casa a Vl-a reprezinta: a) munca, mai ales sub aspectul putin degradant al obligatiei, al constringerii, al corvezii sau al sarcinii domestice; b) sanatatea, sub forma preocuparilor, grijilor, indispozitiilor sau bolilor; c) inferiorii: servitori, slujbasi sau animale domestice (mai ales animale mici). Preocuparile, raul, mizeria, incercarile, in general, sint trasate in axul Caselor a Vl-a si a Xll-a, omoloage Fecioarei si Pestilor. Iata semnificatia legata de pozitia planetelor in Fecioara: Soarele si Ascendentul afirma, subliniaza semnul in stare pura, fara sa-1 orienteze intr-un anumit mod.
Luna in Fecioara: fortelor instinctive ale astrului le vine greu sa creasca in acest pamint rezervat; rezulta adesea o oarecare neliniste, un sentiment de nesiguranta, daca nu chiar un complex de inferioritate; autoanaliza sau cautarea psihologica deriva de aici (Sainte-Beuve, Stendhal). Femeia are trei solutii: refularea, ingenuitatea (Dany Robin, Danielle Darrieux) sau disciplina.
Mercur in Fecioara face in mod esential sa prevaleze semnul in dispozitiile sale intelectuale (Augier, Barthou, P. Bourget, Buffon, Colbert, Locke, Ludovic al XlV-lea, Maeterlinck, Richelieu, Tolstoi).
Venus in Fecioara: sentimentul se afla sub constringere; e rezervat, discret, timid, pudic; estetica este controlata, analizata, criticata; sensibilitatea este fie refulata, fie disciplinata (Boileau, Fougeron, Fromentin, Goethe, Greuze, La Bruyere, Rameau, Valery).
Marte in Fecioara: se intimpia ca forta agresiva a astrului sa fie refulata, de unde autodistrugere (Alfons al Xlll-lea, Dreyfus, Ludovic al XVI-lea), violenta este cuprinsa in aceasta combinatie; razboaie intestine: devii victima alor tai. Dar, cel mai adesea, tendinta anala repliata a semnului se defuleaza, de unde descarcari agresive. Forta combativa a nativului se afirma atunci intr-o maniera anarhica, impulsiva, alambicata sau sadica (abatele Dubois, Deroulede, Henric al VHI-lea, Marat, Ravachol), ori intr-un mod rational, lucid, strategic (Ivan cel Groaznic, Napoleon, Saint-Just, Turenne).
Jupiter in Fecioara: domnia valorilor clasice: ordine, masura, control, autoritate organizata, amploare retinuta. Dar si domnia valorilor burgheze: simt al convenientelor, simt moral, virtuti domestice, ordine ierarhizata... (Boileau, Buffon, Condorcet, Francisc I, Le Notre, Mauriac, Petru cel Mare, Rameau).
Saturn in Fecioara: fortele de inhibitie sint suverane si se traduc prin reprimarea instinctului, a introversiunii, a refularii, prin nevoia de disciplina, de ordine, de metoda, de control, de stapinire, de structura. Se intimpla ca severitatea sa duca la un soi de ascetism, de fanatism sau de sistematica impietrita (Bach, Berkeley, Calvin, Condorcet, Descartes, Lavoisier, Merimee, Maine de Biran).
Uranus in Fecioara contribuie de asemenea la adoptarea unei atitudini de disciplina, de rigoare, de despuiere, dar sub o forma mai dinamica si revolutionara (Delacroix, Stravinski).
Neptun se contrazice cu Fecioara, iar sinteza acestor doua valori este doar rareori atinsa; cel mai des, este vorba de o dezordine interioara.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu